‘Zorg voor engagement’

Spreker: Janet Murris

Janet Murris – Wanneer denk jij dat een patiënt tevreden is?

Niet met iedere client voel je direct een klik tijdens het intake gesprek. En je weet dat een goede band essentieel is om de behandeling te laten slagen. Maar hoe pak je dit aan? Janet Murris legde aan de hand van de vier fases van een gesprek uit hoe je kunt zorgen dat een patiënt tevreden is en aan de slag kan met wat je aangereikt hebt.

Stap 1: Engaging
Zorg dat je goed contact hebt met je client. Je bouwt een relatie op met de intentie dat deze stand houdt. Als deze basis niet goed wordt gelegd en er dus geen klik is, kun je hier later in de behandeling last van krijgen.

Stap 2: Focus
Breng focus aan het gesprek. Ga niet direct doelen vaststellen, maar focus op wat de patiënt belangrijk vindt Als dietist wil je graag uitleggen wat de aandoening precies inhoudt, maar de cliënt  wil alleen op een paar vragen antwoord hebben. Het kan handig zijn samen een agenda voor het gesprek te maken, zo krijg je helder wat je van elkaar verwacht.

Stap 3: Ontlokken
De klik is er en de doelen zijn bepaald. De volgende stap is kijken hoe de doelen behaald kunnen worden. Geef hierin niet zelf het antwoord, maar wacht af waar de client  mee komt. Geef geen advies, voordat er naar gevraagd wordt.

Stap 4: Plannen
Dat doen wij graag. Vaak al in een te vroeg stadium. Hulpverleners willen vaak direct hulp aanbieden en actie ondernemen. Het is belangrijk dat het een ‘shared decision’ wordt.

Links

Postadres
Adres: Iroko 145
3315 PN Dordrecht
Tel: 024 – 2005491 (op werkdagen)
E-mail: info@dcn.nu