hello world!
Published: 23 december 2017

Vitamine D verslag deel 2

De vitamine-D-productie in de huid is afhankelijk van de stand van de zon, de breedtegraad, het seizoen, de leeftijd, luchtvervuiling, huidskleur, kleding, zonnefactor en overgewicht. Er is sprake van deficiëntie bij < 50 nmol/l.
Vitamine-D-productie in de huid is een zelflimiterend proces, je kunt nooit teveel maken. Dikkere mensen hebben een lagere vitamine D-status, ze slaan het op in hun vetweefsel (ook als ze suppletie krijgen).

Risicogroepen voor tekorten:
- Borstgevoede kinderen
- Baby’s die te weinig volledige zuigelingenvoeding krijgen
- Mensen met donkere huidskleur
- Mensen die te weinig blootgesteld worden aan zonlicht (oa bedekking met kleding)
- Mensen met vetmalbsorptie, lever- of nierziekten of enzymdeficiënties
- Mensen die vitamine D-suppleren zonder vetintake (een laag lichaamsvetpercentage, zoals bij topsporters, is nooit een probleem).
Van de Europese vrouwen is 7% vitamine D deficiënt, van de niet-Europese vrouwen 50%.
Osteoporose
Osteoporose komt voor in landen waar de melkinname het hoogst is! Calcium heeft samen met vitamine D goede werking op totaal- en heupfracturen. Muskiet: “Onze behoefte aan calcium wordt overdreven, mik maar liever op gereguleerde (vitamine D-afhankelijke) opname in plaats van op passieve opname.”

Valpreventie

Naarmate de vitamine D-status beter is, is de bescherming tegen vallen beter. Dagelijkse vitamine D-suppletie heeft verreweg de voorkeur. Eventueel kan wekelijkse dosering, maar geef zeker geen hogere dosering met lagere frequentie dan wekelijks.

De melanoomparadox

Muskiet: “Vermijd de zon niet, zoals KWF adviseerde. Er gebeurt veel meer in de huid. Streef naar balans. Als je net roze begint te kleuren, is het al genoeg. Mensen die veel buiten zijn, hebben continu een hoge vitamine D-status en daardoor minder kans op melanoom (de meest schadelijke vorm van huidkanker). Juist het intermitterende is gevaarlijk. Mijn advies: heel langzaam bruin worden, zo bouw je bescherming op.”

Tot slot deelt Muskiet nog een aantal (persoonlijke) aanbevelingen/stellingen:
- Als je hoge vitamine D-status hebt, is de kans op colon- en borstcarcinoom lager.
- UVA (zonnebank) is niet goed wat betreft kankerrisico, maar juist wel goed voor de bloeddruk.
- Als er veel macrofagen zijn (zoals bij M. Crohn), let dan op toxiciteit.
- Neem geen visolie, maar eet vis.
- Kijk uit met geneesmiddelen zoals anti-epileptica, deze breken vitamine D af.
- Let op: vitamine D kan ook de halfwaardetijd van geneesmiddelen verlagen.
- De aanbevelingen van de Gezondheidsraad (GR) zijn heel conservatief. Internationaal veel verschil in aanbevolen hoeveelheden vitamine D.
- Mensen die er echt verstand van hebben, zeggen dat 75 nmol het beste is. Mik op 80, en ga niet hoger dan 200.
- Ik zie geen nut van stootdosering.
- Stelregel: 1 mg suppletie zorgt voor 1 nmol stijging.
- Dikke mensen hebben meer suppletie nodig dan dunne mensen.
- Na 2 maanden suppletie bereik je steady state, dan kun je dosering aanpassen.
- Vitamine D en K horen bij elkaar. Vitamine K is een ondergeschoven kindje, goede bepaling is nog niet mogelijk.

Worrying about vitamin D toxicity is like dying of thirst in the dessert while worrying about drowning.

Free Appointment Booking

NYU Dentistry has also established a global network
BOOK AN APPOINTMENT